Etusivu Ajankohtaista Kumppanit Kauppakeskus Kolmisoppi – Koko Kolmisoppi valitsi Encore Itä-Suomen 06.08.2021 Kauppakeskus Kolmisoppi – Koko Kolmisoppi valitsi Encore Itä-Suomen Kolmisoppi on monipuolinen kauppakeskus Pohjois-Savon sydämessä Kuopiossa. Kolmisoppi koostuu kolmesta kokonaisuudesta: K-Citymarketista, Keskon käyttötavaramyynnistä sekä kauppakeskuksen etutilasta, johon kuuluvat loput kauppakeskuksen liikkeistä. Kolmisoppi on monipuolinen kauppakeskus Pohjois-Savon sydämessä Kuopiossa. Kolmisoppi koostuu kolmesta kokonaisuudesta: K-Citymarketista, Keskon käyttötavaramyynnistä sekä kauppakeskuksen etutilasta, johon kuuluvat loput kauppakeskuksen liikkeistä. Asiakkaitaan jo yli 20 vuotta palvellut Kolmisoppi laittoi muutama vuosi sitten kilpailutukseen jätehuoltonsa, sillä tavoitteena oli järkeistää jätehuollon prosessia. Lisäksi jätteen kierrätys haluttiin saada toimivaksi ja selkeäksi kokonaisuudeksi koko henkilökunnalle. Ensimmäisenä jätehuoltonsa laittoi uusiksi K-Citymarket toimitusjohtajansa Jari Kostilaisen johdolla, jonka jälkeen muut kauppakeskuksen osapuolet tekivät omalta osaltaan jätehuoltoa koskevan kilpailutuksen. Encore Itä-Suomi sai lopulta koko Kolmisopin jätehuollon hoitaakseen, ja käsittelee nyt kaiken kauppakeskuksesta tulevan jätteen – niin paperit, pahvit, lasit, metallit kuin sekajätteenkin. Parempia tuloksia jätehuoltoa järkeistämällä Aluejohtaja Markus Piippo Encore Itä-Suomen toimistolta oli vahvasti mukana Kolmisopin jätehuollon kartoituksessa sekä tarjouksen ja sopimuksen teossa. ”Kartoituksessa teimme huomioita siitä, kuinka sekajätettä kertyi liikaa, ja niinpä esitimme muutamia erilaisia ehdotuksia toimenpiteistä sen korjaamiseksi”, kertoo Piippo yhteistyön alusta. Nykyaikainen tekniikka, huolellinen suunnittelu ja toteutus sekä henkilökunnan kouluttaminen olivat avainasemassa Kolmisopin jätehuollon ratkaisuissa. ”Jätehuollon ajot optimoitiin ja puristimiin asennettiin kaukohälyttimet. Otimme käyttöön uudet ja nykyaikaiset Europressin puristimet, jotka toimivat niin, että ne optimoivat kaukohälyttimillä kuorman kokoa. Tällöin jätekuormat haetaan asiakkaalta ja ajetaan pois vasta mahdollisimman täysinä. Lisäksi kaikki jätehuoltoastiat ja puristimet ovat nyt samassa pisteessä, kun aiemmin esimerkiksi paperi ja metalli olivat erillään muista”, jatkaa Piippo. Henkilökunta koulutettiin pienissä ryhmissä ammattikouluttajan voimin, ja lisäksi laadittiin selkeät ja täsmälliset lajitteluohjeet. Toimiva jätehuolto on panostus niin ympäristön kuin taloudenkin puolesta Ennen kilpailutusta Kolmisopin jätehuoltoa hoiti useampi eri toimija. Tavaratalonjohtajan Ari Pykäläisen mukaan tämä oli vastoin heidän ympäristöpolitiikkaansa. ”Samojen puristimien luona kävi jokaisella oma auto eikä siinä ollut kerta kaikkiaan mitään järkeä. Emme halunneet kuormittaa ympäristöä yhtään sen enempää kuin on tarpeen. Encore Itä-Suomi kartoitti tarpeemme, joiden pohjalta lähdettiin tekemään muutoksia jätehuoltoon. Tavoitteena oli vähentää sekajätteen määrää, ja siinä olemme onnistuneet erinomaisesti. Tänä vuonna sekajäte on nyt syyskuuhun mennessä tyhjennetty vasta yhden ainoan kerran. Pahvia tulee aiempaan verrattuna 20-30 % enemmän, ja energiajae on suurempi kokonaisuus kuin sekajäte. Seuraavana meillä on sitten työlistalla kirkas muovi”, toteaa Pykäläinen tyytyväisenä. Toimiva ja järkevästi suunniteltu jätehuolto tuo myös säästöjä. Tarjousvaiheessa kustannukset laskettiin ja asiakkaan saamat edut tuotiin esille. Kolmisopissakin hyödyt näkyvät myös taloudellisesti jätehuollon optimoinnin sekä jätteen oikeanlaisen kierrätyksen ansiosta. Mutkatonta yhteistyötä ja välittävää asiakaspalvelua Aina toisinaan jätehuollossa tulee vastaan ongelmatilanteita tai muuta kysyttävää. Silloin yhteydenpitoa jätehuollon suuntaan helpottaa, kun nimettynä on yksi yhteyshenkilö, jonka puoleen voi kääntyä. Encore Itä-Suomen kyky reagoida nopeasti tilanteessa kuin tilanteessa kerää kiitosta. ”Yhteistyömme on sujunut mutkattomasti. Joskus puristimiin saattaa esimerkiksi tulla tukos, ja näissä tilanteissa on toiminta ollut aina nopeaa ja tehokasta. Toimintavarmuus vakuuttaa”, Pykäläinen kehuu. Yksi tärkeä osa-alue Encore Itä-Suomen asiakaspalvelua on raportointi. Säännöllisellä yhteydenpidolla ja raportoinnilla pidetään asiakas tilanteen tasalla. Raportoinneissa käydään läpi asiakkaan kuukausittaiset jätemäärät sekä niihin liittyvät tarkemmat tiedot. ”Raportointi toimii tosi hyvin. Nyt, kun on ainoastaan yksi toimija, löytyy kaikki tarvittava tieto samalta raportilta. Encore Itä-Suomesta ovat säännöllisesti yhteydessä meihin päin, ja siitä tulee sellainen välittävä tunne”, kiittelee Pykäläinen.